Herní vývojáři z Čech, Moravy a Slezska, ať už profesionální, nebo amatérští, rozhodně nedělají ve světě ostudu. Vytvořili už nemálo legendárních a ve svých žánrech nepřekonaných her, stejně jako spoustu drobnějších, ale s o to větší láskou vytvořených titulů. Pojďme se podívat na ty nejhlubší zářezy, které se českým vývojářům povedlo na tváři světové i domácí scény vytvořit.
Začneme hned výstavními kousky českých počítačových her. Největší úspěchy v celosvětovém měřítku se totiž dostavily v žánru akcí. Operace Flashpoint, geniální Mafia od Illusion Softworks (dnes už 2K Czech), série ARMA, nebo Hidden & Dangerous, to jsou velká jména a hlavně nesmírně kvalitní hry, které nemají ve své kategorii žádnou konkurenci. Nejen starými PC hrami je ale člověk živ a dnes se daří hlavně studiu Bohemia Interactive, které připravuje ultimativní vojenský simulátor ARMA III. Ačkoliv nechceme třetí díl této série vůbec podceňovat, tipli bychom si, že mezi hráči bude mít ještě výrazně větší úspěch plnohodnotná hra postavená na skvělém módu pro ARMA II, DayZ: The end of the beginning, ve které se realistická multiplayerová střílečka snoubí se zombie survival hororem.
To ale není vše – nesmíme zapomenout ani na vcelku povedenou akci od Plastic Reality s názvem El Matador, která sice nesbírala příliš vysoká hodnocení, ale ostudu rozhodně neudělala. S podobným přijetím se setkala i sci-fi střílečka Alpha Prime, nebo vesmírné dobrodružství Miner Wars 2081. A nemálo hlavně českých hráčů s láskou vzpomíná i na nebezpečím prolezlou džungli v obou dílech Vietcongu.
S logickými hrami se to má tak, že jich u nás vzniklo opravdu šíleně moc. Málokteré si ale udržely svoji popularitu a věhlas až dodnes. Proto zmíníme jen dvě – Hadovi podobný Vlak, jehož 50 levelů je pro mnohé hráče největším testem trpělivosti jejich života, a neméně záludné Fish Fillets, jejichž dohrání vyžaduje inteligenci a/nebo trpělivost nadlidské úrovně. Doporučujeme zahrát obě, protože jsou úplně zdarma a procvičí váš mozek jako máloco.
Trochu šupem vezmeme ostatní kategorie a zmíníme opravdu jen ty nejlepší z nejlepších. Opět to bude hodně o Bohemia Interactive, které nás zásobuje unikátními hrami, na které by si většina ostatních studií vůbec netroufla. Řeč je samozřejmě o povedeném mixu akce a strategie Carrier Command a simulátoru vozítka na rudé planetě, Take on Mars.
Svou troškou do mlýna přispěl i brněnský ALTAR, který vytvořil i zajímavou trilogii tahových strategií UFO. Dnes už jsou tito šikovní vývojáři součástí největšího českého studia Bohemia Interactive.
A nakonec tu máme RPGčka. Ano, zmíníme hlavně dungeon Brány Skeldalu, ale i skvělé izometrické old-school RPG Inquisitor. Pravda, zatím se máme co stydět, jakkoliv je Skeldal super hra – stačí se podívat k našim polským sousedům, kde zanedlouho zakončí nejlepší RPG sérii posledních letech o Zaklínači Geraltovi. Jenže i mezi AAA RPG tituly máme své želízko v ohni. Veterán českého videoherního průmyslu, Dan Vávra, kuchtí se svým Warhorse studios fantasticky vypadající RPG s husitským motivem na CryENGINE 3.
Nejen všechny české hry, ať už uvolněné plné verze, nebo dema, si můžete stáhnout na portálu Stahnu.cz.
Vydání MAFIA 3
(říjen 2016)
---
V pátek 7. října vyšel 3. díl, dnes již legendární, hry ze série MAFIA.
Věřme, že se dočkáme modifikování jako v prvním dílu, příp. ze série GTA.
Matěj Brůna
šéfredaktor M1