Server bazicenter.com zveřejnil rozhovor s Danem Vávrou. Jelikož se jedná o Perskou stránku (nebo něco podobného) museli jsme použít překladač, jelikož tímto jazykem opravdu neumíme. Otázky pokládal redaktor serveru bazicenter.com a odpovídal již zmíněný Dan Vávra.
Co se stalo, že jsi se stal součástí herního průmyslu? Byl jsi hráč nebo jsi měl prostě talent?
Vždycky jsem chtěl dělat hry, ale neměl jsem za komunismu žádnou příležitost se k tomu dostat a tak jsem šel studovat na uměleckou školu. Po pádu železné opony byly nové možnosti a tak jsem se připojil k jedné z prvních společností, která v ČR začala tvořit hry.
Hidden & Dangerous byla úžasná hra. Jak jsi s tímto nápadem přišel? Přemýšleli jste někdy v Illusion Softworks o třetím díle?
Moje účast na H&D byla malá. Skončil jsem, když hra byla téměř hotová a dělal jen malé množství textu jako tváře apod. Bylo by hezké mít H&D 3, ale je tu 2K a na nich to je.
Na Mafii 1 jste pracoval jako hlavní designér, scénárista a režisér. Co pro vás bylo nejlepší?
No, protože jsem chtěl mít svůj nápad pod kontrolou, bylo nutné dělat všechny tyto věci. Nejvíc mě šlo asi design a scénář, jelikož to spolu i souvisí, šlo to dobře. Režírovat jenom znamená dohlídnout na to, aby to bylo podle představ. Jsem jeden z těch, který věří, že nápady se tvoří v jednotlivci a nikoliv v kolektivu. Oceňuji spíše díla silného jednotlivce než kolektivní práce. Jednotlivci se zaměří více do hloubky a mají svůj směr. Třeba hra Metal Gear není bez Hideo Kojima Metal Gear.
Jak si přišel s nápadem udělat kompletně vyprávěnou hru jako byla Mafie 1? (Mafie 1 je pro mne nejlepší hra).
Mám rád hry v trošku jiném světě. V době. kdy jsem přišel s Mafii, Metal Gear byla jedna z mála her, která měla nějaký příběh, design a kvalitu filmu, takže to byl pro mne dobrý příklad, že tudy vede cesta. Mnoho lidí se bojí, že tento styl nebude fungovat, ale Metal Gear mi pomohl přesvědčit je, že to jde.
Jak jsem zmiňoval, na první Mafii jste pracoval jako hlavní designér, scénárista a režisér. Co se stalo po Mafii II, pro kterou jste napsal příběh?
Začal jsem pracovat na jiných projektech a přestěhoval se do jiného studia. Je škoda těch her, které se nedočkaly vydání.
Proč jste odešel z 2K Czech? Byly problémy ve studiu?
Chtěl jsem pracovat na jiných projektech a mít pod nimi kontrolu.
Jsi na volné noze, co teď děláš a co je projekt Hi-Tech?
Aktuálně hledáme investora pro náš projekt. Hry jsou v dnešní době velmi drahé, takže to není lehký úkol. Hi-Tech je jedním z projektů, na kterém jsem pracoval pod 2K. Koncept videa je na YouTube. Hra měla být z blízké budoucnosti, podobná třeba Mirror Edge nebo Ghost V Shell. Měl jsem spoustu nápadů a hra měla unikátní vlastnosti. Škoda, že byla zrušena.
Mafia II byla v příběhu skvělá jako první díl, hluboké charaktery, skvělé vyprávění. Jaký je rozdíl psaní příběhu a psaní příběhu pro hru? Jste třeba omezeni v psaní, protože to je hra a je třeba zvážit množství a hratelnost?
Ve hře existují scripty a musíte se také vypořádat se spoustou okamžiků, kdy si hráč může vybrat, co chce udělat nebo co nechcete aby udělal. Také je potřeba udržet rovnováhu mezi množstvím dialogů a akcí, což je občas problém.
Která je vaše oblíbená postava ve hře? Podobá se vám nějaká postava?
Těžko říct, měl jsem rád většinu postav v Hi-Tech. V Mafii se mi libí menší postavy nebo jejich scény. Třeba Harry z obchodu se zbraněmi výborný chlápek.
Všiml jsem si, že teď hrajete Heavy Rain, Red Dead Redemption a Uncharted 2. Dobrý vkus, opět se ukazuje, že máte rád ten příběh. Jak se vám libí Heavy Rain? Mimochodem jsem fanoušek hry Alan Wake, hrál jste tuto hru?
No, Heavy Rain a Alan Wake jsou zajímavé hry, ale najdete se pár částí, kde hra je divná/nudná. Myslím že v HR nebyly nutné kontroly a v AW jsou zase opakující boje. Obě hry se snaží prozkoumat nové možnosti hraní her.
Vždycky jste pracoval na her z minulosti, H&D, Mafia. Přemýšlel jste někdy o moderní hře?
No Hi-Tech měla být futuristická, ale stále realistická hra. Ale je pravda, že mám rád historii a rád ji přivádím zpět k životu. Mám rád zkoumání a čtení knih a pak vytvořit to, co se stalo, nechat lidi zažít tu zkušenost a dobu, na kterou někteří už zapomněli.
Jsi můj hrdina v Paintballu, můžeme o tom něco říci? Hraješ hodně?
Obvykle hraji alespoň jednou za měsíc. Jedná se většinou o větší akce mezi 100 až 300 lidmi. Hrajeme vojenský paintball, což je trochu jiné než normální paintball. Je to hardcore. Hrajeme na omezené střelivo, počítáme hity, máme zdravotníky, přilby a také obrněná vozidla. Některé hry jsou několik dní dlouhé, noc, minová pole a podobné věci. Je to více autentické a adrenalinové. Minulý týden jsme byli na turnaji proti naší armádě. Skončili jsme 5 z 20 a porazili jsme všechny týmy naší profesionální armády, oni ovšem neznají paintball tak dobře jako my, takže měli nevýhodu. (fotky z akce zde)
Můžeš nám něco říct o tvé budoucnosti?
Jak jsem řekl, hledáme investora a zahájíme vývoj nových her, které budou nepatrně odlišné od toho, jaké jsme dělali dříve.
Děkuji vám za rozhovor. Jsem rád, že jsem se k tomu dostal, jsem váš velký fanoušek.
Také vám děkuji. :)
Vydání MAFIA 3
(říjen 2016)
---
V pátek 7. října vyšel 3. díl, dnes již legendární, hry ze série MAFIA.
Věřme, že se dočkáme modifikování jako v prvním dílu, příp. ze série GTA.
Matěj Brůna
šéfredaktor M1